Berlijn, dag 4 - Reisverslag uit Hansaviertel, Duitsland van BjoMirSwe - WaarBenJij.nu Berlijn, dag 4 - Reisverslag uit Hansaviertel, Duitsland van BjoMirSwe - WaarBenJij.nu

Berlijn, dag 4

06 Augustus 2015 | Duitsland, Hansaviertel

Vandaag dag 4. We zouden vandaag beginnen met de Tour voor de "Teufelsberg". Deze hadden wij per email gereserveerd voor 12 uur. Na de korte treinreis naar de juiste plek was het nogal zoeken geblazen. 1 ding wisten we zeker, het was bovenop de berg. Nergens stonden bordjes die ons de weg wezen naar de top. Gelukkig hadden we de kaarten mee en kwamen we aardig in de richting. Ergens moesten we toch die berg op omhoog. Via een smal bospad die behoorlijk steil omhoog ging, klauterden wij met wederom hoge temperaturen omhoog. Er leek geen eind aan te komen. Eenmaal boven hadden wij het vrij snel gevonden maar op het eerste oog leek het verlaten, leeg en afgesloten terrein. Na ongeveer een uur gewacht te hebben konden we aan de Tour beginnen. Bij de groep waren ook Nederlandse jongens aanwezig die op doortocht waren door Europa. Chris, de man die de Tour gaf, heeft zelf op de Teufelsberg gewerkt van 1973-1974. Hij maakte dienst uit van een team wat de berichten kon afluisteren van de Russen en de Oost-Duitsers. Chris kon erg mooi en goed vertellen over deze plek. Hij mocht dan wel niet alle details loslaten, het was boeiend genoeg om er een voorstelling bij te krijgen wat zich daar allemaal afspeelde. Ook hier moesten we met de rondleiding klimmen en klauteren om boven in het afluisterstation te komen. Teufelsberg is een berg van puin uit de 2e wereldoorlog, zoals verwoeste huizen etc . Het afluistercentrum heeft 49 jaar dienst gedaan als hulpmiddel. Inmiddels staat het leeg en kan er niks mee gedaan worden. Graffiti spuiters zijn er erg blij mee. Afgezien van het feit dat het terrein afgesloten is wordt er door hen en andere projecten veel gebruik van gemaakt. Eenmaal boven op de berg had je een prachtig uitzicht over zo goed als de gehele stad Berlijn. Rond de klok van 4 waren wij klaar en moesten we nog weer eens het hele stuk terug lopen naar het station. Aangezien we deze week al aardig wat hebben gelopen en de temperaturen hoog zijn , viel dit steeds meer tegen maar we hebben het gered. Vlak voor de trein nog een koud drankje er in en weer op weg naar hotel. Daar bijgekomen van de warmte zijn we met de trein naar de "Oberbaumbrücke" gegaan waar je prachtig uitzicht hebt op de voormalige scheiding van een kanaal tussen oost en west Berlijn. Hier hebben we even rondgelopen en wat foto's gemaakt. Daarna weer terug richting de Küfurstendamm om nog wat te eten en te drinken. Nu bij het schrijven van deze blogs vallen onze ogen bijna dicht en is het tijd voor wat nachtrust om morgen de dag te beginnen met shoppen en een bezoek aan "Tempelhof".

• 07 Augustus 2015 - 11:28

Lucia:

Jeetje wat een onderneming petje af hoor.
    groetjes